• Hélène Baert

Week 13 (2/05 - 8/05)

Bijgewerkt op: 9 mei 2022

Maandag 2/05

Onderweg naar het nationale park Nyungwe (6 uur rijden), deden we een tussenstop in 'King's Palace'. Dit is de plaats waar de laatste koning van Rwanda verbleef tot 1961. We bezochten zijn huis en enkele hutten van koningen die er enkele honderden jaren voor hem leefden. Daarnaast was de koning fan van 'inyambo', dit is een soort koe met grote horens die hij vooral gebruikte voor eigen animatie. Deze zijn uniek en op niet veel plaatsen meer te vinden.

Enkele uren later kwamen we aan in Kitabi, een dorpje dichtbij het nationale park. We verbleven in replica's van de hutjes uit 'King's Palace'. Leuk, maar amai wat was het daar koud! 's Avonds zaten we gezellig samen aan het kampvuur om op te warmen.

Dinsdag 3/05

Vandaag is onze dag avontuurlijk gestart met de 'Canopy walk' in Nyungwe. Dit is een wandeling waarbij je een brug bewandelt van 80 meter hoog. Zalig gevoel! Het deed ons deugd om in het regenwoud te wandelen.

Na onze Canopy walk, bezochten we een theeplantage. Het was de eerste keer dat we een theeplantage zagen in Rwanda. Het was er direct één van 216 ha. We zagen hoe de 'locals' de theebladeren plukten en we kregen ondertussen uitleg over het gehele proces. In Rwanda wordt er voornamelijk zwarte thee gemaakt. Nadien mochten we een kijkje nemen in de fabriek. Echt magnifiek om deze fabriek te zien. De geur was echt zalig. Nadien was er een theedegustatie.

Tijdens de rit in de auto terug naar ons verblijf zagen we redelijk wat aapjes, echt leuk! We sloten de dag opnieuw af aan het kampvuur.

Woensdag 4/05

Vandaag deden we opnieuw een wandeling in Nyungwe van 9 kilometer. Het doel van de wandeling was het bezichtigen van een prachtige waterval.

We hoopten aapjes te zien in het park, maar dit gebeurde helaas niet. De natuur was wel prachtig! Onderweg met de auto kwamen we gelukkig wel aapjes tegen, wat onze dag maakte!

Donderdag 5/05

Van Kitabi gingen we richting Lake Kivu. Dit is het grootste meer in Rwanda, dat deels gelegen is in Congo. We verbleven in Kibuye met uitzicht op het meer. We deden een boottocht, waarbij we zes eilanden bezochten. Prachtig om te zien! Zo was er een eiland met aapjes, vleermuizen (zo'n 6000!), een fruiteiland, koffie plantage...

Vrijdag 6/05

Sara en Eva:

"De laatste reisdag voor ons, helaas. Deze bestond voornamelijk uit het openbaar vervoer nemen. We namen afscheid van Hélène en haar ouders en vertrokken om 9u richting Kigali. Daar kwamen we pas aan om 14u15. We drukten de Train-the-trainer af in een printshop, zochten een plaats om geld af te halen, deden een covid-test in het ziekenhuis en gingen iets eten. Was weer een drukke dag! Aangezien alle mototaxi's in de buurt van het restaurant bezet waren, was het moeilijk om terug naar het busstation in Kigali te geraken. We besloten op te splitsen, waardoor we elk apart een andere bus namen. Pas rond 20u30 kwam Sara aan in Mutete! Wat een lange rit!

Sara: 'Ik heb wel een uur moeten zoeken naar een mototaxi die beschikbaar was. Gelukkig was er behulpzame vrouw die me hielp om een mototaxi te krijgen'.

Wist je trouwens dat je eten kan kopen op de bus? Een maïskolf of een geitenbrochette, dat kan allemaal!"

Hélène:

"Na het afscheid van Sara en Eva, voeren we opnieuw naar Monkey Island. Doordat er koeien waren (die blijkbaar soms zwemmen in het meer), verstopten de aapjes zich. Toch vonden we een aapje. We gaven hem banaantjes. Ik had een koek in m’n hand en die vond hij blijkbaar smakelijker dan de banaantjes. Hij liet z’n banaan vallen en kwam van m’n koek eten.

We voeren verder naar Peace Island om daar wat te chillen. Nadien maakten we een wandeling op 'Fruit Island' waarbij we ondertussen genoten van guave (stuk fruit). Na het varen tussen alle eilanden op Lake Kivu, bezochten we de lokale markt. We kochten er vers fruit. Nadien reden we met de motors naar een waterval. We aten daar de mango’s die we kochten op de markt. Dit was echt top! Eens aangekomen aan ons verblijf, dronken we een koffietje met uitzicht op Lake Kivu. We sloten de dag af te sluiten met een wandeling langs het meer."

Zaterdag 7/05

In de ochtend reden we verder naar Gisenyi, het noorden van Lake Kivu. Hier verbleven we in een lodge aan het meer. Deze lodges zijn zo zo zo leuk, echt adembenemend. We wandelden naar een warm waterbron. Daar werden we gemasseerd. In het terugkeren leek het ons een leuk idee om even op het strand te zitten. “Kom, laten we hier zitten dan kunnen we naar de spelende kinderen kijken.” We zaten nog niet neer en ze stonden al allemaal rond ons te staren. Ze hadden blijkbaar hetzelfde idee. Het was nog een gezellige avond in de lodge.

Sara en Eva maakten hun valiezen en deden nog een laatste wandeling in Mutete samen met Joshua en Nsenga. Op onze laatste dag kregen we te horen dat er in de buurt een waterval was te zien, helaas hadden we geen tijd genoeg meer om deze te bezichtigen. Terug in Mutete moesten we ons plots haasten om te vertrekken naar de luchthaven. Hierdoor waren we al om 15u in de luchthaven. Na lang wachten vertrok onze vlucht terug naar België rond 20u.

Zondag 9/05

Vandaag is het Moederdag dus zette ik mama even in de bloemetjes. Het was voor het eerst in drie maand dat ik gebruik kon maken van een douche met warm, stromend water. En wat deed dat deugd! We genoten uitgebreid van het ontbijt op zo’n zalige plaats met uitzicht op het meer.

We reden verder richting Lake Burera waar we zouden overnachten op het Cyuza Island. Ik ben hier al geweest maar wou deze plaats graag eens tonen aan mama en papa. We maakten een tussenstop aan de grens waar we een gedeelte van Congo zagen. Onderweg hingen kinderen letterlijk aan onze auto. Dit is echt ongelofelijk hoe de Rwandezen reageren op blanken en het zien van een auto.

's Avonds namen we de boot richting het eiland. Buiten de werknemers, zijn we hier helemaal alleen!

Sara en Eva zijn veilig geland in België!